00:01

1403/02/28

دکتر احمد صبور اردوبادی

شاگردان و تربیت یافتگان استاد

معرفی شاگردان و تربیت یافتگان استاد دکتر احمد صبور اردوبادی

دکتر محسن خلیجی: استاد دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه علامه طباطبایی. مدیر مسئول نشریۀ «پیام اسلام Le Message DeL’slamique » به مدت 10 سال در وزارت ارشاد، دارای تألیفات و مقالات متعدد، مدیر داخلی دایره‌المعارف «دانشنامۀ دانش گستر».

2ـ دکتر جعفر ملکی: استاد و رئیس دانشگاه آزاد زنجان

3ـ مهندس یعقوب پریور: استاد و رئیس دانشگاه آزاد اردبیل.

4ـ دکتر محمد اردبیلی: استاد و رئیس دانشگاه علم و صنعت (تهران)

5ـ دکتر محمدعلی پورفیضی: استاد و رئیس دانشگاه تبریز (قریب 10 سال)، محقق علوم زیستی.

6ـ غلامحسین ابوالقاسمی فخری: استاد و رئیس دانشگاه آزاد تبریز؛ رئیس دانشکدۀ فنی دانشگاه تبریز؛ مدیر مسئول نشریۀ «لموند اسلامیک Le Monde Slamique» به زبان فرانسه در پاریس، مترجم کامل‌ترین ترجمۀ قرآن مجید به زبان فرانسه.
7ـ دکتر محمد رحیمیان، استاد و رئیس دانشگاه تهران

8ـ دکتر کریم زارع: معاون دانشگاه آزاد کشور (معاون دکتر جاسبی)، استاد دانشگاه

9ـ دکتر غلامرضا آقازاده: وزیر نفت در چند دورۀ دولت، رئیس انرژی هسته‌ای به مدت چندین سال

10ـ مهندس محمدعلی سادات: برنامه‌ریز و مؤلف کتاب‌های درسی مدارس بعد از انقلاب (در وزارت آموزش و پرورش) دارای بیست و هفت تألیف و سلسله مقالات بسیار در فرهنگ اسلامی، ناظر و مجری طرح دایره‌المعارف 18 جلدی دانشنامه دانش گستر.

11ـ دکترحمید طالب زاده: استاد دانشگاه تهران، رئیس سابق شبکه 4 تلویزیون.

12ـ دکتر علی افخمی: استاد دانشگاه تهران، مدیر گروه زبان شناسی دانشکدۀ ادبیات تهران. محقق در زبان‌شناسی.

13ـ دکتر اصغر نیشابوری: استاد دانشگاه تبریز، مدیرکل امور آموزشی دانشگاه تبریز، محقق در علوم زیستی.

14ـ مرحوم دکتر رسول سودمند: فوق تخصص روانپزشکی (از آمریکا)، یکی از اولین فعالان تأسیس انجمن علمی مذهبی دانشگاه تبریز و مرجع روانپزشکی مسیحیان در آمریکا.

 

شرح حال پزشک مسلمان معروف ایرانی (دکتر رسول سودمند)
مرحوم دکتر رسول سودمند از سال 1341 شمسی وارد انجمن علمی ـ مذهبی دانشگاه تبریز شد پس از پنج سال تعلیمات دینی و معلومات و اطلاعات کافی علمی ـ اجتماعی ـ سیاسی و اخلاقی در سال 1345 به همراه چهار نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه تبریز اقدام به تأسیس انجمن علمی ـ مذهبی دانشگاه تبریز به صورت رسمی گردید. ایشان یکی از محصولات تلاش‌های تعلیم و تربیت اصولی و ارشاد و هدایت کافی انجمن فوق بودند که زیرنظر سرپرست انجمن (جناب آقای دکتر صبور اردوبادی) تعلیم و تربیت اسلامی و علمی مستقیم‌شان در ردیف اعضای وارسته و شایسته انجمن مراتب کمالات علمی ـ دینی و انسانی را به سرعت پشت سر نهادند و در زمره یکی از مفاخر کشور در محافل علمی بین المللی جهان قرار گرفتند.
ایشان در سال 1348 از دانشکده پزشکی دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل شد و طی دوران تحصیل در دانشکدۀ پزشکی جزو شاگردان ممتاز و غالباً شاگرد اول کلاس خود بود. در سال 1350 بعد از تمام دورۀ (سپاه بهداشت) برای ادامه تحصیل و کسب تخصص به آمریکا رفت و پس از سپری کردن مراحل مختلف دوره‌های تخصصی و فوق‌تخصصی اعصاب در آمریکا، یکی از معروف‌ترین پزشکان حاذق در آمریکا شناخته شد. دکتر سودمند ابتدا در دانشگاه آلبانی (ایالت نیویورک و دانشگاه سینسناتی ایالت اوهایو تحصیلات تخصصی در رشته اعصاب را با موفقیت به اتمام رسانید و به اخذ مدرک تخصصی بورد (Board) نایل آمد. سپس برای کسب فوق تخصص به دانشکده پزشکی جورجیا رفت و موفق به اخذ مدرک فوق تخصصی در رشته الکتروآنسفالوگرام (EEG) شد و بعداً به بیمارستان مایوکلینیک (دانشکده مایوکلنیک) رفت و دوره فوق تخصصی دیگری را در رشته الکترومیوگرام (EMG) به پایان رسانید و موفق به اخذ بورد تخصصی در این رشته گردید و به دنبال آن در بیمارستان گاندرسون کلینیک Gandersonclinic به تدریس و طبابت مشغول و سپس به علت موفقیت‌های علمی و عملی بی‌شمارش به عنوان رئیس بخش اعصاب منصوب و در اوج شهرت و محبوبیت به مدت 10 سال در یکی دیگر از بیمارستان‌های کامل و بزرگتری به نام بیمارستان Kaiser woodland hils ایالت کالیفرنیا به عنوان رئیس بخش اعصاب مشغول انجام وظیفه گردید و بخش اعصاب را به یکی از بهترین بخش‌های این بیمارستان تبدیل کرد.
دکتر سودمند از اولین سال سکونت در آمریکا تا آخرین روز حیات خود بر طبق تعالیم صحیح دینی و اسلامی دریافتی در انجمن علمی ـ مذهبی، هم به نشر فرهنگ اسلام تلاش بسیار کرد و هم موجبات تشرف عده‌ای از مسیحیان به اسلام شد و هم در بیمارستان به پاسخ سوالات دینی بیماران عصبی (ناشی از سردرگمی) بر اساس احکام و تعالیم اسلامی پاسخ قانع کننده‌ای داده و در شفای بیماران روانی ـ عصبی نه تنها به موفقیت بلکه شهرت و محبوبیت کامل کسب کرده بود یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم ایشان شرکت در تأسیس مرکزیتی تحت عنوان «بنیاد ایرانیان مسلمان آمریکای شمالی» برای مسلمانان ایرانی ساکن در آمریکا بود که انتشار مجله «ایمان» و ایجاد مراکز آموزشی و دینی وسیع‌تری از جمله فعالیت‌های این بنیاد بوده است.
دکتر سودمند متأسفانه در سال 1379 به علت ابتلا به سرطان از دنیا رفتند و به علت شهرت و محبوبیتی که در آمریکا و محافل علمی بین المللی کسب کرده بودند با تعظیم و تکریم و مراسم بسیار باشکوهی در آمریکا تدفین گردید. روحش شاد و خانه آخرتش به خاطر نجات انبوهی از بیماران روانی و عصبی رایج آمریکا آباد باد.
در ضمن ایشان در طی دوران تحصیل و طبابت موفق به چاپ کردن مقاله‌های متعددی در مورد بیماریهای اعصاب در مجلات پزشکی آمریکا گردیدند.