21:09

1403/02/27

دکتر احمد صبور اردوبادی

مکاتبات استاد دکتر احمد صبور اردوبادی

هر اثر هنری برجای مانده بیانگر تمام یا قسمتی از هویت و ماهیت وجودی موثر خودش میباشد که گفته ها هم از جمله مهمترین و گویاترین آن به حساب می­‌آید که معرف افکار و احوال و عقاید گویند و نویسنده‌­اش به شمار میرود هر چند بطور ضمنی نیز می‌تواند شان و مقام مخاطبانشان را هم نشان دهد بقول شیخ بهایی:

«حال متکلم از کلامش پیداست – از کوزه همان برون تراود که در اوست»

اینک در مقام انعکاس آثار برخی از شخصیت هایی هستیم که اکثریت قریب به اتفاق­شان از دنیا رفته و نام نیکی از خود بر جای گذارده‌­اند و دور از انصاف خواهد بود اگر بگذارند به این زودی­‌ها از یاد بازماندگانشان هم فراموش شود آن هم در شرایطی که آثار بر جای مانده می­توانند شارح احوال دردناک عصر و زمان خود در دوران خفقان رژیم طاغوت قبل از انقلاب نیز باشند شرح حال­‌هایی که هنوز هم پس از گذشت سالها برای بسیاری از پژوهش‌گران و اهل علم و تحقیق بعنوان منبعی جهت کسب اطلاعات یا کشف رازی از رازهای پنهان آن زمان می­تواند به شمار آید .

مکاتبات و نامه‌های شخصیت‌های داخلی

علامه محمدتقی جعفری ـ 17 نامه (سال 1347 الی1355)
دکتر علی شریعتی ـ 5 نامه (سال 1348 الی 1351)
3ـ فخرالدین حجازی ـ 13 نامه (سال 1347 الی 1349) خطیب معروف و اولین نماینده مجلس شورای اسلامی در دورۀ اول
4ـ دکتر ابوالفضل عزتی ـ 9 نامه (سال 1353 الی 1358) استاد دانشگاه‌های لندن
5 ـ دکتر ابوتراب نفیسی ـ 10 نامه (سال 1354 الی 1355) رئیس سابق دانشکدۀ پزشکی دانشگاه اصفهان و از پیشکسوتان طب جدید ایران
6ـ دکتر علی شریعتمداری ـ 8 نامه (سال 1354 الی 1355)
7ـ دکتر رسول سودمند ـ 27 نامه (سال 1348 الی 1364) از مؤسسین انجمن علمی ـ مذهبی دانشگاه تبریز و از معروف‌ترین روانپزشکان ایران ساکن آمریکا که طی نامه‌های فوق از مسایل علمی و اجتماعی و احوال جامعۀ آمریکا گزارش ارسال می‌کرد
8 ـ استاد مرتضی مطهری ـ 2 نامه (سال 1349)
9ـ حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی ـ 1 نامه (سال 1349)
10ـ آیت اله سیدعلی انگجی ـ 1 نامه (سال 1350)
11ـ دکتر مسرب بالایان ـ 1 نامه (سال 1355) رئیس سابق دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان و از دانشمندان ارامنه اصفهان
12ـ استاد دکتر ناصرالدین شاه حسینی ـ 2 نامه (سال 1353 الی 1354)
13ـ دکتر سیدحسین فخر ـ 2 نامه (سال 1365) مدیرکل ادارۀ نظارت بر موادمخدر کشور
14ـ استاد دکتر محمدعلی فقیه ـ 3 نامه (سال 1354 الی 1355) رئیس سابق دانشگاه تبریز
15ـ دکتر حمید زاهدی ـ 1 نامه (1354) رئیس سابق دانشگاه تبریز
16ـ مرحوم استاد دکتر حسن محمدخانلو ـ 1 نامه (1356) معاون سابق دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تبریز
17ـ دکتر ولی‌اله اخوت ـ 1 نامه (1355) استاد دانشگاه تهران
18ـ دکتر جواد رازانی ـ 2 نامه (1355) دبیرکل بیست و پنجمین کنگره بین المللی پزشکی ایران ـ رامسر
19ـ دکتر سیاسی ـ 1 نامه (1354) رئیس مرکز توانبخشی معتادین اصفهان
20ـ دکتر بقاء سیدالشهدایی ـ 1 نامه (1362) سرپرست کمیته سمینار بین المللی پزشکی ایران
21ـ ابوالفضل دوست محمدیان ـ 1 نامه (1356) رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر ایران
22ـ دکتر رحمت اله سمیعی ـ 1 نامه (1356) رئیس آموزش دانشکده داروسازی آذرآبادگان
23ـ پزشک پورمستشفی ـ 1 نامه (1353) معاون آموزش و پژوهشی دانشگاه تهران
24ـ دکتر سعید مرزبان راد ـ 1 نامه (1374) معاون دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران
25ـ مطهّری ـ 1 نامه (1374) رئیس عقیدتی سیاسی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران
26ـ سرلشکر نعیمی مرادخانی ـ 1 نامه (1352) فرمانده ستاد مراکز آموزشی افسری
27ـ فرهنگ مهر ـ 1 نامه (1353) رئیس دانشگاه پهلوی
28ـ محمد رجبی ـ 1 نامه (1361) سرپرست دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی آموزش و پرورشی
29ـ مسلمی ـ 1 نامه (1358) رئیس جهاد سازندگی آذربایجانشرقی
30ـ سیدمحمد صدر ـ 1 نامه (1366) معاون سیاسی اجتماعی وزارت کشور
31ـ شیخ محمود شهابی ـ 1 نامه (1351) ـ برادر دکتر علی اکبر شهابی
32ـ محمدحسین احمدی ـ 1 نامه (1356) ریاست سازمان اوقاف ایران
33ـ میرمحمدرضا میرمحمد ـ 1 نامه (1377) دبیرخانه همایش فلسفه و ماهیت هنری
34ـ مرحوم عبدالحسین محمدزاده ـ 1 نامه (1361) موسس مکتب قرآن

البته نامه‌های رسمی و خطی بسیار دیگری که هر کدام به نوعی حکایت از سوابق ممتد خدمات و فعالیت‌های مفید و مثبت استاد و روابط نزدیک و همکاری‌های صمیمانه‌شان با مراکز علمی ـ دینی ـ فرهنگی ـ هنری و نهادهای ملی و دولتی و امور اجتماعی می‌نماید. شایان ذکر است استاد علاوه بر آنچه اشاره گردید نظر به سابقه تحصیلات و تحقیقات طولانی در یکی از مهمترین رشته‌های هنری (موسیقی) از سوی دیگر رابطه بسیار نزدیک و مستقیمی هم با محافل و شخصیت‌های معروف هنری داشته‌اند که خدمات و نوآوری‌هاشان در این جهت و نیز نقش ارشادی و اصلاحی‌شان در عالم هنر عمیقاً مورد توجه و استقبال شخصیت‌های معروف و اساتید برجسته جهان هنر ـ مخصوصاً در مورد شعرا و موسیقی دانان معاصر ـ بوده و هست و در نتیجه این تحصیلات و تحقیقات و مطالعات عمیق و وسیعی در عالم هنر بوده است که با تألیف و انتشار کتاب «اصالت در هنر ـ و ـ علل انحراف احساس هنرمند» در اولین چاپش به سال 1347 شمسی (و چاپ‌های بعدی) به علت انتقادات مهم بر سبک غلط هنرپروری ناقص هنرستان‌های معاصر که عنصر هنر (روح هنر) را رها کرده و با تمام قوا در تقویت تکنیک هنر علمی‌تر کردن آن کوشش کرده‌اند با مخالفت‌های متعصبین بر روش‌های ناقص و نادرست مواجه گردید و به خاطر این قبیل مقاومت‌های منفی بود که از انحرافات «احساس هنرمند» غافل ماندند و در نتیجه چنین غفلت‌هایی مقدمات انحرافات در عالم هنر و به ابتذال کشاندنش را فراهم ساختند به طوری که به بهانه «نوپردازی» با ذوق سلیم انسانی نیز به مبارزه برخاستند و معذالک تألیف این کتاب تکان سختی بر عالم هنر وارد کرد که به جهت غیر قابل تحمل بودنش برای برخی نوپردازان بی‌مایه از «ذوق سلیم» مقاومت‌های منفی و مخالفت‌های جدی و چشمگیری را به دنبال آورد، چرا که مقام و موقعیت کاذب هنرمند نمایان حرفه‌ای را در جوامع متزلزل می‌ساخت و این چنین مبارزات و مخالفت‌های دامنه‌دار سری و آشکار با کتاب «اصالت در هنر» در حالی و در شرایطی صورت می‌گرفت که از طرف دیگر هم برعکس به جهت برقراری ارتباطات نزدیک سی و چهل ساله استاد با محافل و مشاهیر هنر اصیل (توأم با تحصیلات و تحقیقات ممتد خودشان در هنر) از نظر اساتید مسلم با استقبال شایانی مواجه و مورد تایید قرار گرفته بود که به موقع تصویر عین نوشته‌های استاد شهریار در معرض دید و تماشای علاقمندان این سایت قرار داده می‌شود.
بطور کلی از آنجا که شعاع عمل و فعالیت‌های استاد در زمینه‌های علمی ـ دینی ـ فرهنگی ـ هنری وسیع و به همان نسبت نیز ارتباطات‌شان با محافل و شخصیت‌های مختلف در رشته‌های گوناگون گسترده‌تر بوده و لذا تعداد نامه‌ها و مکاتبات با برخی شخصیت‌ها هم مانند مرحوم علامه محمدتقی جعفری و مرحوم دکتر شریعتی یا با برخی دیگر زیاد است که هر کدام از آن نامه‌ها هم به نوعی حکایت از خاطرات شیرین و صمیمی موجود فیمابین نموده و از نظر تاریخ انقلابی کشور ما نیز هر یک به زبانی گویای اوضاع و احوال نابسامان دوران طاغوت می‌باشند، از اینرو گرچه از نظر جلوگیری از اطاله کلام لازم می‌آید که در نقل عین نامه‌ها از هر شخصیتی تنها به نقل تصویر یکی اکتفا شود اما نظر به اهمیت تاریخی مذکور در مورد برخی از شخصیت‌های معروف چندین نامه را به تصویر می‌کشیم که هر کدام از ابعاد مخصوص به خودش می‌تواند در معرفی‌شان و مقام و موقعیت استاد دکتر اردوبادی از یک طرف و آشنایی عمیق‌تری با نوع و سوابق این خدمات و فعالیت‌ها از طرف دیگر منشاء اثر گردند.

 

مکاتبات و نامه‌های شخصیت‌های خارجی

1ـ پروفسور شرر Scherrer از دانشگاه پاریس فرانسه 1 نامه( 1977)
2ـ پروفسور بوئر Bauer از دانشگاه Regens burg آلمان 1نامه (1977)
3ـ پروفسور لاهیری Lahiri از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا 1 نامه (1977)
4ـ پروفسور فورستر Forster از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا 1 نامه (1977)
5 ـ پروفسور پاتریک Patrick از سازمان بهداشت جهانی ـ سوئیس 2 نامه (1977)
6ـ پروفسور هالباخ Halbach از سازمان بهداشت جهانی ـ سوئیس 1 نامه (1966)

ـ دانشمندان فوق همگی استادان برجسته فیزیولوژی می‌باشند.

 

مکاتبات و نامه‌های تازه مسلمان

1ـ خانم کریستین بریفان با نام اسلامی «سمیّه»
در سال 1360 جلد اول کتاب «معمای عادت» از تألیفات استاد صبور اردوبادی توسط آقای دکتر ابوالفضل عزّتی (استاد دانشگاه کمبریج) در انگلستان به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر شد از طرف دیگر یک بانوی تازه مسلمان آمریکایی به نام «کریستین بریفان» برای تکمیل معلومات و اطلاعات خود درباره اسلام با خواندن ترجمه «معمّای عادت» به شدت مجذوب آن گشته نشانی دانشگاهی استاد را یافته و اولین بار توسط نامه‌اش در سال 1980 از استاد استمداد و درخواست راهنمایی کرد که با قبول استاد در ارشادش، طی مکاتباتی که به مدت ده سال ادامه یافت و در مجموع به سی و شش نامه رسید سؤالات و مشکلات تازه مسلمانان در دنیا را مطرح و راهنمایی‌های لازم را از استاد دریافت نمود. از آنجایی که نامه‌های ایشان شامل یک سلسله مطالب مفید و آموزنده هستند (برای همۀ تازه مسلمانان)، اینک به عنوان نمونه شش نامه ایشان را به زبان انگلیسی با دستخط خودشان به همراه ترجمۀ فارسی‌شان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهیم تا مورد استفاده عموم قرار گیرد. توضیح اینکه پیش‌نویس‌های جواب سؤالات آن بانو توسط استاد بسیار زیاد و محتاج صرف وقت بود که از انتشار آنها خودداری گردید.

2ـ خانم ژوزفین وایت با نام اسلامی «فرشته»
زن مسیحی انگلیسی که ساکن آمریکا بودند و پس از تشرف به اسلام نامش را به «فرشته» تغییر داده و با یک مهندس ایرانی ازدواج و برای همیشه در مشهد سکونت گزیدند. از ایشان 2 نامه به انگلیسی و فارسی با خط خود به جای مانده است (1360ـ1359)

3ـ خانم دکتر «س مریم»: زن مسیحی ساکن استرالیا

یک نامه به زبان فرانسوی پس از تشرف به اسلام (سال 1975)

4ـ آقای مهندس «جان کوپر» John Cooper

مسیحی از انگلستان ـ پس از تشرف به اسلام ترجمه دو نامه به فارسی (سال 1357)

5 ـ آقای «سالیفور ایمورو» ساکن کشور غنا

تازه مسلمان یک نامه به زبان عربی (سال 1978)

6ـ آقای «شیرازو عثمان»

تازه مسلمان از کشور غنا یک نامه به زبان عربی (1978)

7 ـ آقای «آبه باکاری عبدالرشیدی»

تازه مسلمان از غنا یک نامه به زبان عربی